Al-Irchad Skolen er certificeret Rettighedsskole siden 2023. At være Rettighedsskole betyder grundlæggende, at man underviser i, og med afsæt i Børnekonventionen. I praksis betyder dette at sørge for, at børn og voksne (lærere, forældre osv.), der er tilknyttet skolen, er bevidste om børns rettigheder. Vi gør dette ved:
Inkorporering af artiklerne: Artiklerne indgår i undervisningen på tværs af fagene i alle klasser. Dette kan være i mere eller mindre tilrettelagte forløb, aktiviteter osv. I år er vores fokus på to artikler: 2 (Man må ikke diskriminere) og 12 (Respekt for børns mening). Disse er udvalgt af lærergruppe, og integreres i alles undervisning på forskellig vis.
Klassecharter: Baseret på Børnekonventionen formuleres klassernes individuelle regelsæt af eleverne, der hænges op i klasserne og bruges af alle, der underviser i klasserne.
Forældredialogmøder: Disse møder tager udgangspunkt i, og refererer til Børnekonventionens artikler (en forældremøde-form udviklet af UNICEF). Som eksempel: I år afholdte vi et mellemtrins møde, hvor emnet var ”Sikkerhed på So-Me”. Her tog vi udgangspunkt i, og talte om Artikel 2 og 12.
Tryghedsvandring: Dette har til formål at belyse områder eller situationer, hvor skolens elever føler sig utrygge. Disse undersøgelser danner udgangspunkt for Rettighedsrådets arbejde.
Rettighedsvæg: Sikrer synligheden af Rettighedsrådet.
Rettighedsråd: Har til formål at varetage børnenes interesser og sikre deres Rettigheder. Rådet udvælges ved, at eleverne ansøger om optagelse og derefter udvælges af læreren. Rådet består i år af 15 elever og to lærere/pædagoger. Eleverne sidder i 2 år ad gangen i Rettighedsrådet. Rettighedsrådet deltager i det årlige Børnetopmøde, hvor forskellige temaer belyser Børns trivsel og rettigheder. I år var temaet Medbestemmelse i skolen.